Co roku w Polsce rośnie minimalne i średnie wynagrodzenie. Wpływa to na wysokość składek ubezpieczeniowych i emerytalnych, które wszyscy płacimy. W tym roku czeka nas dwukrotny wzrost najniższej krajowej. Pierwszy miał miejsce w styczniu, kolejny nastąpi w lipcu.

Czego spodziewać się w 2023 roku


Od stycznia do lipca minimalne wynagrodzenie wyniesie 3 490 zł brutto, z czego „na rękę” pracownik otrzyma 2 696 zł. Oczywiście – 794 zł pochłoną podatki.
W związku z tym każdy, kto zarabia minimalną krajową, będzie opłacać wyższe składki emerytalne.

Minimalna stawka godzinowa wyniesie z kolei 22,80 zł do lipca i 23,50 zł po tym okresie.
W porównaniu do stawki miesięcznej to o złotówkę więcej. W rezultacie umowy zlecenie, w których z reguły wpisuje się stawkę godzinową, coraz częściej przestają się opłacać.
Polska od kilku lat podejmuje działania, aby firmy częściej zawierali umowy o pracę.

Po co to się robi?

Dla bezpieczeństwa pracowników najemnych. W końcu przy umowie o pracę człowiek jest chroniony przez Kodeks pracy, a przy umowie zlecenie – przez Kodeks cywilny.
Poza tym przy umowie zlecenie łatwiej manewrować dochodami, ponieważ pracodawca może wpisać dowolną liczbę godzin.

Szczegółowo o różnicach między umową zlecenie a umową o pracę opowiemy w kolejnych materiałach. Koniecznie zaobserwuj nasz Instagram i Facebook, aby niczego nie przegapić!


Czego mogą spodziewać się przedsiębiorcy


Firmy zatrudniające pracowników za minimalną krajową – oprócz wyższych pensji – zapłacą o 578 zł wyższe podatki.
O ile w 2022 roku pracownik zatrudniony za minimalne wynagrodzenie kosztował firmę 3 627 zł, o tyle w tym roku to już 4 205 zł.

Z kolei osoby, które dopiero zaczynają prowadzić działalność i korzystają z ulgi na start, również powinny przygotować się na podwyżki. Wysokość składek ubezpieczeniowych jest wyliczana na podstawie średniego wynagrodzenia w kraju, które raz w roku ogłasza Główny Urząd Statystyczny. Temu zagadnieniu poświęcimy osobny artykuł w najbliższym wydaniu.

Druga podwyżka zaplanowana jest na lipiec – minimalne zarobki wzrosną do 3 600 zł brutto, jednak na ten moment trudniej o precyzyjne wyliczenia, ponieważ wiele rzeczy może się jeszcze zmienić.

Zaobserwuj nasze profile społecznościowe, aby być na bieżąco ze wszystkimi zmianami w Polsce!

Przydatne materiały:

Wszystko o karcie pobytu dla obywateli Białorusi na podstawie wizy humanitarnej w 2022 roku.

3 powody, dla których nie warto odkładać ubiegania się o kartę pobytu po przyjeździe do Polski.

Pobyt stały w Polsce: Karta rezydenta UE – Jak ją zdobyć? Szczegółowy poradnik.

Karta pobytu z tytułu pracy czy łączenia rodzin? Co wybrać? Kompleksowa analiza.

TOP 5 sytuacji, w których karta pobytu może być naprawdę niezależna od pracodawcy

Odmowa wydania karty pobytu: przyczyny, o których się nie mówi (niepożądany pobyt, SIS) – Sposoby rozwiązania problemu

Pobyt stały w Polsce bez Karty Polaka: pełna procedura uzyskania karty stałego pobytu w 2022 roku na podstawie polskich korzeni

Łączenie rodzin w Polsce – wszystko o karcie pobytu w 2022 roku dla małżonka i dzieci.

Pobyt stały w 2022 roku: Pobyt stały w Polsce z Kartą Polaka – wydanie i uzyskanie wsparcia finansowego

Niebieska Karta w Polsce w 2022 roku – wszystko o karcie pobytu i zezwoleniu na pobyt czasowy dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
Potrzebujesz w tym pomocy?Wsparcie prawneod 150 zł